Om
Som att springa 1500 meter, men tillbringa större delen av din prestation upp och ner i vatten – utan möjlighet att andas. Och samtidigt inte få visa ett spår av din trötthet eller smärta från mjölksyran. Så känns kroppen under ett konstsimprogram, den oslagbara kombinationen av simning, dans och gymnastik.
Konstsim är en rolig och varierad sport där man förutom kondition och styrka även tränar vattenvana, flexibilitet och uthållighet. Att utöva konstsim i en förening skapar stark laganda och ett socialt nätverk. Som tävlingsidrottare får du prova på både individuella insatser och lagprestationer.
Konstsim är en bedömningssport
Vid tävling bedömer upp till 10 domare tävlingen på en skala mellan 0-10. Domarna är uppdelade i två paneler som poängsätter utförandet och artisteriet i programmet. Utöver det finns det 6 tekniska kontrollanter som tittar på svårigheten och synkroniseringen i programmet och gör avdrag på poängen om programmet missar delar som ger svårighetspoäng eller gör rörelser som inte är synkroniserade.
Generellt sett innehåller ett bra musikprogram en kombination av tekniskt skicklighet (exempelvis svårighetgrad och synkronisering) och artistiskt intryck (exempelvis koreografi och musiktolkning). Den totala poängen för ett musikprogram beräknas genom att den högsta och lägsta poängen i varje domarpanel räknas bort varefter man räknar ett genomsnitt av resterande poäng. Poängberäkningen av figurer fungerar på samma sätt som för musikprogram, men här tittar domarna uteslutande på teknisk skicklighet.
Konstsim är en lagidrott och en individuell idrott
Det finns fem tävlingsformer i konstsim: solo, par, lag, kombinationslag och akrobatiskt lag. Solo innebär att du ensam genomför ditt musikprogram, medan du i par synkroniserar ditt program med en annan person. I ett lag är man mellan 4-8 personer, vilket förstås ställer extra höga krav på synkronisering och teamwork. Det ger också stora möjligheter att skapa häpnadsväckande formationer och att kasta en eller flera personer upp i luften. Detsamma gäller tävlingsformen kombination och akrobatiskt lag, men med skillnaderna att man här är upp till tio personer i laget och att programmet enligt regelverket måste innehålla andra obligatoriska delar såsom solo varavt med lag eller flera typer av akrobatiska element.
Så tävlar du
Tekniska och fria program
Som konstsimmare i junior-, senior- eller mastersklassen kan du tävla i både tekniska och fria musikprogram. I det tekniska programmet ska du utföra ett bestämt antal tekniska som bedöms medan du i fria program utför ett bestämt antal fria element. I båda programtyper är det upp till konstsimmare, tränare och koreografer att använda sin kreativitet och skriva ett program som drar nytta av konstsimmarens unika styrkor på ett taktiskt sätt för att öka svårigheten i programmet. Det är ofta bra att koreografin utrycker ett tema eller att konstsimmarna genom musikprogram berättar en historia eller förmedlar en känsla. Ofta väljer man att förstärka det valda temat genom specialsydda badkläder, håruppsättningar och sminkning.
Barn och ungdomar
För de yngre gäller delvis andra regler. I dessa åldersgrupper ersätts de tekniska programmen av så kallade figurer. Figurer är en typ av tekniska element där du ensam utför en serie förutbestämda positioner, rörelser och övergångar framför en domarpanel utan musik. När du tränar och tävlar i figurer övar du därför mycket på kroppskontroll, styrka, vighet och konstsimsteknik. Vid tävlingar i figurer används svarta badkläder och vit badmössa för att domarna inte ska känna igen vem som är vem.
Så ser tävlingsdagen ut
Det tillhör konstsimmarens vardag att gå upp tidigt på morgonen. Dagen brukar börja med att håret sätts upp i en hård knut på huvudet och att smält gelatin penslas i håret för att håret ska ligga på plats under tävlingsdagen.
Under uppvärmningen går konstsimmare och tränare igenom program och figurer. Uppvärmningen är mycket viktig, inte minst för att undvika skador då explosiva rörelser och vighet är en stor del av sporten. Innan konstsimmaren gör sin entré sätts näsklämman på plats. Själva programmet kan nämligen liknas vid att springa 1500 meter där stora delar av programmet utförs upp och ner i vattnet … Utan möjlighet att andas. Lägg där till att du inte får visa ett spår av trötthet eller smärta från mjölksyran.
Publicerad: 2022-07-14
Senast uppdaterad: 2024-01-30
- Pahlén -
- Malmsten -
- Arena -