I läroplanen för grundskolan, Lgr 22, finns simkunnighet med som betygskriterie för årskurs 6 och 9 i ämnet Idrott och hälsa: Eleven kan simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge.
Svensk Simidrott vill som ett stöd till skolor, kommuner och andra intressenter bidra med ett förtydligande av läroplanen för att underlätta bedömningen av eleverna.
Klicka här fär vårt förtydligande: Svensk Simidrotts förtydligande till LGR 22 Pdf, 343.5 kB.
- Förutsättningen för att kunna lära sig att simma är vattenvana, och det har vi sammanfattat i Simningens ABC. Läs om Simningens ABC här: Simningens ABC Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Eftersom inget simsätt anges i betygskriteriet, kan eleven själv välja vilket simsätt hen ska simma för att bli godkänd/uppnå betygskriteriet.
- I läroplanens centrala innehåll står det uttryckligen simning i mag- och ryggläge. Det är viktigt att eleverna får möjlighet att träna på fler simsätt, både i mag- och ryggläge.
- Simkunnighet är en färskvara och måste underhållas och ”testas av” konterueligt.
- Det är viktigt att betygssättande lärare gör en individuell helhetsbedömning av elevens simkunnighet.
- För att säkert kunna vistas i och vid vatten, ska eleverna känna sig trygga i sin simkunnighet.
- Lust och glädje ska prägla siminlärningen i skolan, liksom all annan undervisning.
Runtom i Sverige har Svensk Simidrott drygt 300 medlemsföreningar som bedriver verksamhet inom simidrott. För hjälp och stöttning i er simundervisning, kontakta er lokala simförening för ett samarbete.
Publicerad: 2023-01-28
Senast uppdaterad: 2023-01-28
Författare: Marina Brohammer
- Pahlén -
- Malmsten -
- Arena -